Egymást tanítjuk

Szülőknek, akik szeretnének együtt fejlődni tehetséges gyermekükkel
  • blue
  • Doman-kártyák
  • E-book letöltés
  • Hasznos oldalak
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • Rólam
« Lehet egy gyermekkel több? / Kell-e nekünk diploma? 1. rész »

A Montessori pedagógus szemével

2011. jún 05. Kategória Doman-módszer, Gondolkodás, Játék, Közösség, Montessori, Otthonoktatás, Óvoda, Többnyelvű nevelés | 1 hozzászólás

Még februárban volt az első személyre szóló szülői értekezlet az óvodában. Ez azt jelentette, hogy külön-külön beszéltek a gyerekekről a szülőkkel, mit figyeltek meg, honnan indult, hová jutott egyes területeken a gyermek az elmúlt pár hónap során, miben kérik esetleg a szülők segítségét, támogatását, együttműködését.

Beni esetében azzal indult az egész beszélgetés, hogy mik a terveink iskola szempontjából, mert olyan szintű érettsége és érdeklődési köre van különösen a természettudományos irányok felé, hogy egy iskola nemhogy nem tudja motiválni benne, hanem félő, hogy pár hónap alatt ki is nyírhatják a lelkesedését. Mondtam is az óvónőnek, hogy otthonoktatást tervezünk, magántanulói státuszt, mert mi is pontosan látjuk, hogy az oktatási rendszer szempontjából a gyerek problémás. Ugyanis kérdez. Addig, amíg meg nem érti, miről is van szó, de még utána is eszébe juthat megnézni más szemszögből a dolgokat, ami megint csak generál pár kérdést. Igaz ugyan, hogy csak a gyakorló tanításig jutottam, de ebből is tudom, hogy akár egy 20 fős osztályban is elég két ilyen gyerek, hogy szétrobbantsa a tantervet, különösen, hogy rendszerint összekeverik őket a motiválatlan, mindenbe belekötő gyerekekkel…

Pedig addig jó, amíg a gyerek tele van kérdésekkel. De azt is be tudom látni, hogy az ilyen típusú gyereket nem lehet kezelni sokadmagával, feszített tanterv szerint, ahol egyentudást kell elsajátítani egyentempóban. Pláne, hogy a helyi iskolákban a megnövekedett gyermeklétszám miatt 30-40 fős osztályokra kell számítani…

Az első alkalom volt, hogy tervünket illetően teljes egyetértéssel találkoztunk. :) Kiegészítve persze azzal a kérdéssel, hogy hogyan oldjuk meg a többi gyerekkel való kapcsolatot. A zeneiskola, a rendszeres sport, valamint a művészeti oktatás házon kívüli megoldása kezdetben elegendő lesz, azt pedig még nem látom, hogy 3-4 év múlva mire lesz szükségünk, illetve lehetőségünk.

Megtudtuk továbbá azt is, hogy Beninek kitűnő a vizuális memóriája, nagyon jól látja a nagy kép egészét, és rögtön kiszűri az éppen lényeges részeket is belőle, a köztük lévő összefüggést, mind konkrét, mind átvitt értelemben. Ebben biztos, hogy nagyon sokat segítettek a Doman-módszer során alkalmazott, ilyen típusú képek, amelyeket főként a térképek és az anatómia kapcsán használunk. A képekre még később visszatérek, ugyanis szerintem a gyerekek tanításában kulcsfontosságúak.

Amikor a Montessori óvodát elkezdik a gyerekek, eleinte mindig azokat az eszközöket választják, amelyek olyan terültekhez kapcsolódnak, amelyekben eleve jók. Később aztán bátran próbálkoznak minden mással. Beni természetesen a számos játékokkal kezdett. Ami addig neki csak „látható” dolog volt (pöttyös matek a Doman-nel), vagy a könyvek oldalszámai, az a gyöngyökből készített Montessori eszközökkel megfoghatóvá vált, a tízes számrendszer pedig rögtön átláthatóvá. Összeadni addig is tudott, de februárban már elkezdte a kivonást is.

Ami még érdekes volt, az a szocializáció kérdése. Beni introvertált gyerek, vagy legalábbis eddig annak tűnt. Az oviban ez így nem teljesen igaz, bár kellett neki egy hónap, hogy egyáltalán beálljon pl. táncolni a többiekkel. Viszont egész tárházát fejlesztette ki az olyan módszereknek, amelyekkel benn is van a körben, meg kívül is van. Mint az okos lány című népmesében :) Az egyik ilyen megoldása az volt, hogy táncolni nem akart, de a buliból kimaradni sem, így gyártott magának hangszert, az egyik játékba belerakott pár szem kukoricát, és azt rázta a kör közepén. Aztán március elején, amikor hirtelen többen lettek pár gyerekkel, megint visszahúzódott kicsit, a köridőben is úgy vett részt, hogy fizikailag kívül volt a körön, de a figyelme ott volt végig. Nagyon hálás vagyok azért, hogy hagyják a maga tempójában kibontakozni és támogatják a kreatív megoldásait.

Már a szülői értekezleten is elhangzott, hogy Beni beszél angolul az oviban. Itthon nem szokott, csak érteni. További fejleményekről csak címszavakban tudok, mivel itthon teljesen másképp viselkedik, és csak szórványosan mesél egy-két dolgot arról, ha valami izgalmas történt, – remélhetőleg hamarosan lesz a tanév végi szülői – , de a lényeg az, hogy március elején megérkezett Steve, az óvóbácsi Kaliforniából, aki viszont nem tud magyarul. Ez az élmény nagyon kellett a gyerekeimnek, hogy van valaki, akivel nem tudnak magyarul kommunikálni, hogy ez nemcsak az angol tudást robbantotta ki belőlük, hanem az oroszt is…

Beni a Montessori eszközös időben profi módon megszervezi a napját: ez első egy órában úgymond magát fejleszti, utána pedig a kicsiket tanítja. De valahogy nagyon diplomatikusan csinálja, mert ha nagyon nyomulna, a többi gyerek úgyis lerázná magáról.

Ami még számunkra is nagyon látványos fejlődés volt, az a rajzoláshoz, kézműveskedéshez való hozzáállása. Itthon 4,5 fél évig nem tudtam semmivel kitrükközni, hogy egyáltalán ceruzát vegyen a kezébe, hogy úgy fogja meg az ollót, hogy vágni is tudjon vele, vagy hogy kezdjen valamit a gyurmával. Továbbra sem tartozik a kedvenc tevékenységei közé, viszont ha eszébe jut, akkor örömmel rajzol, a színezésben is figyelmes, alapos, és az oviban sem menekül messzire a kézműves foglalkozások elől, sőt büszke arra, amit elkészít.

Share

Kapcsolódó hozzászólások

  • Letölthető Doman-kártyák (2015, augusztus 08)
  • Doman-módszer folytatásokban 37. (2015, augusztus 07)
  • Doman-módszer folytatásokban 36. (2015, július 04)
  • Mindeközben Viola és Brúnó (2015, április 30)
  • Doman-módszer folytatásokban 35. (2015, április 11)

1 hozzászólás van a(z) “A Montessori pedagógus szemével” cikkhez

  1. Sauze írja:
    2011, június 11 15:08-kor

    Szep sikerek, es milyen jo lehet hallgatni, hogy az ovonok is kepesek felismerni a gyerekben rejlo tudast, odafigyelni a gyerekre….

    sajnos mikor en kerdezek, akkor csak ennyi a valasz az ovonotol: az on kisfia szepen reszt vesz a tevekenysegekben, minden rendben van…. azt azert hozzateszem, hogy a kicsim szinte buntetesnek erzi ha ovodaba kell menni, es meg egyszer nem jott haza az iden ugy hogy jo volt az ovoda (jo meg kicsi… de hat akkor is!!!)

Te mit gondolsz?

Keresel valamit?

Idézet

"A felvilágosult modern embereknek jót tenne, ha nemcsak a gyerekeket akarnák megváltoztatni, hanem felismernék a lehetőségét annak, hogy gyermekeikkel együtt ők maguk is változhatnak, fejlődhetnek." Rüdiger Dahlke

Kategóriák

  • Család (33)
  • Doman-módszer (70)
  • Egyéb (3)
  • Életfeladat (13)
  • Elméletek (7)
  • Érezelmi Felszabadítás Technika (ÉFT) (3)
  • Értékrend (22)
  • Érzés (10)
  • Felelősség (13)
  • Felsőoktatás (3)
  • Finommotorika fejlesztése (1)
  • Gondolkodás (17)
  • Indigó- és kristálygyermek (7)
  • Írás (11)
  • Iskola (35)
  • Itt jártunk (1)
  • Játék (20)
  • Játékos oktatás (8)
  • Jellemfejlesztés (10)
  • Kérdések (3)
  • Kézműves (4)
  • Kiemelkedő tehetség (8)
  • Kommunikáció (7)
  • Könyvajánló (2)
  • Korai fejlesztés (18)
  • Közösség (15)
  • Kreativitás (4)
  • Lexikai tudás (5)
  • Mesék (3)
  • Montessori (11)
  • Nincs kategorizálva (2)
  • Olvasás (25)
  • Önszabályozás (18)
  • Otthonoktatás (46)
  • Óvoda (12)
  • Pénzügyi nevelés (1)
  • Pszichológia (4)
  • Rendszeridegen (3)
  • Spiritualitás (20)
  • Szabadság (21)
  • Számolás (10)
  • Tehetséggondozás (11)
  • Teljesség (3)
  • Természettudomány (5)
  • Tervezés-értékelés (2)
  • Többnyelvű nevelés (37)
  • Tudatos szülő (18)
  • Világkép (7)
  • Waldorf (3)
  • Zene (3)

Címkék

Balogh Béla család Doman-módszer elméletek fejlődés felelősség gondolkodás harmonikus család iskola John Taylor Gatto Játék játékos oktatás kommunikáció korai fejlesztés kreativitás kristálygyermek közösség LÜK-füzetek mese Montessori nagycsalád olvasás otthonoktatás pszichológia spiritualitás szabadon tanulás szabadság Szabó Magda szocializáció számolás tanulási stílus tehetséggondozás természettudomány tudatos szülő tudatosság többnyelvű nevelés világkép változás zene zenetanulás értékrend érzés írás óvoda önszabályozás

Ezeket írtam legutóbb:

  • 2015. október
  • Letölthető Doman-kártyák
  • Doman-módszer folytatásokban 37.
  • Ha anya kimerül…
  • 2014-2015 második félév

Ezeket írtátok Ti:

  • Telfel Grácia - Egy vita margójára 1.
  • Kuzsel Beáta - Ha anya kimerül…
  • Xanita - Ha anya kimerül…
  • Kuzsel Beáta - Ha anya kimerül…
  • Xanita - Ha anya kimerül…
  • Kucsera-Kiss Veronika - Ha anya kimerül…
  • Babka Edit Ilona - Ha anya kimerül…
  • Éri Anita - Alkotás, kreatív magány

Ekkor kerültek bejegyzések a blogba:

2018. április
H K S C P S V
« okt    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Theme designed by Compare Hotel Prices
Coder Conservatories UK | Presented by Silver Jewelry