Egymást tanítjuk

Szülőknek, akik szeretnének együtt fejlődni tehetséges gyermekükkel
  • blue
  • Doman-kártyák
  • E-book letöltés
  • Hasznos oldalak
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • Rólam
« Doman-módszer folytatásokban 5. / A szabadságról »

Egy kis tanév eleji tervezés

2012. szept 20. Kategória Gondolkodás, Írás, Játék, Jellemfejlesztés, Olvasás, Otthonoktatás, Spiritualitás, Számolás, Tervezés-értékelés, Többnyelvű nevelés | 1 hozzászólás

Ahogy elindult tanév, az első két napot a ráhangolódás mellett arra szántuk Benivel, hogy végignézzük, hol tart most, milyen képességekkel, készségekkel, tudással rendelkezik, és ebből kiindulva találjuk ki, hogy kb. hová szeretnénk eljutni a hivatalos tanév végére, tehát 2013 júniusára. Ezen túl minden hónap célkitűzéseit összeírjuk a hónap elején, a hónap végén pedig megnézzük, hová jutottunk. Elmondtam Beninek, hogy onnantól kezdve, hogy tudjuk, mit szeretnénk, és az le is írjuk, égi segítőink is azon vannak, hogy ezek elérésében támogassanak minket. :)

Saját tapasztalatból tudom, hogy ennél jobban lebontva tervezni felesleges, egyrészt mert teljesítménykényszert okoz, másrészt korlátozzuk vele magunkat, az improvizáció lehetőségét, és elvonja a figyelmünket olyan élethelyzetektől, amelyeket megkapnánk, és amelyek rendszerint, ha csak közvetve is, de segítenek e célok elérésében, vagy pedig finoman visszaterelnek bennünket a saját utunkra, ha letértünk volna róla.

Gyerekléptékkel számolva az egy év megfelel a hosszú távnak, az egy hónap pedig a középtávnak. A napjaink megtervezése úgy néz ki, hogy minden nap kiírom papírra, hogy milyen feladatokra van ma LEHETŐSÉG. Ami kötött: a zeneiskola és az úszás, illetve még éppen alakulóban van a tánc. Ebből válogat, hogy mit szeretne megcsinálni, illetve mindig megvan a lehetősége, hogy ő is kitaláljon egyebeket. Így látom, hogy milyen témák érdeklik éppen, melyek nem. Rohannunk sehová sem kell, hiszen Beni eleve lényegesen előrébb jár, mint a kortársai nagy része.

Lássuk akkor az összeírásokat! Amelyeket Beni javasolt, azokat dőlt betűvel írom. Természetesen én is javasoltam, hiszen meg akartam mutatni, mit is értek a célok alatt, de csak azok maradtak benne, amelyekkel ő is egyetértett.

Beni most 6,5 éves, ezeket tudja:

  • magyarul olvas,
  • “félmeséket” ír,
  • sokat szokott veszekedni, és másokra rányomni az akaratát,
  • ért angolul és oroszul,
  • ki tudja olvasni a négyjegyű számokat is,
  • húszas számkörben összead és kivon,
  • tud szorozni,
  • ismeri a térképeket és el is igazodik rajtuk,
  • sok állatot ismer,
  • tud írni nyomtatott nagybetűkkel,
  • komoly logikai feladatokat megold,
  • ismeri a cirill betűket,
  • sok dolgot tud az emberi test működéséről.

Hová szeretnénk eljutni 2013 júniusára?

  • tud folyóírással írni,
  • szeretne hosszú meséket olvasni,
  • tud angolul olvasni,
  • tud oroszul olvasni,
  • a 260 darabos puzzle-t is ki tudja rakni,
  • 100-as számkörben stabilan használja mind a négy alapműveletet,
  • össze tudja adni és ki tudja egymásból vonni a három- és négy jegyű számokat (!!!),
  • át tudja váltani a mértékegységeket,
  • tud meséket írni,
  • tud helyesen írni,
  • minden hangot helyesen mond,
  • nagyon szépen tud rajzolni és színezni,
  • tud úszni,
  • ügyesen jógázik,
  • mindkét fél lábán sokáig tud ugrálni :),
  • jó csomókat tud kötni,
  • nagyon jó járgányokat épít legóból,
  • tud kottát olvasni,
  • fejből mond meséket,
  • hosszú dalokat énekel,
  • jól beszél angolul és oroszul,
  • nagyon jól ismeri a növényeket, állatokat és az emberi test működését,
  • kiegyensúlyozott és boldog gyermek.

2012. szeptember végére ide szeretnénk eljutni:

  • Beni lelkét rendbe tesszük, hogy ne dühöngjön, hisztizzen minden apróságért, és hagyja érvényesülni a testvéreit is. (Ez a fő-fő-fő dolog, minden ennek van alárendelve.)
  • nem orrhangon beszél,
  • húszas számkörben az összeadás és a kivonás stabilizálása,
  • az “íves” és kerek betűk írása,
  • szépen színez,
  • olvasás gyakorlása,
  • házon kívüli program: Halász Judit koncert (leszámítva a zeneiskolát, úszást és a táncot).

Gondolom, hogy főleg az éves célkitűzések között van olyan, ami enyhén szólva túlzásnak tűnik, de már mindennek van valami alapja, amely vagy az életmódunkból adódik (többnyelvű nevelés, Doman-módszer), vagy mert Beni már érdeklődött a téma iránt korábban, és beszéltünk róla sokat (pl. a mértékegységek). Kíváncsian várom, hogyan alakulnak a dolgok. A valódi cél nem a minden áron teljesítés, bőven lehet, hogy bizonyos dolgokkal nem készülünk el, és hogy elérünk olyat is, amire nem is gondoltunk. A tervezés, ellenőrzés, értékelés módszertanát is tanuljuk, egyáltalán nem baj, ha hibákat követünk el, sőt… Eddig úgy tűnik, a szeptembert sikerült bizonyos szempontból elég rendesen “alátervezni”, de erről majd szeptember végén írok. :)

Share

Kapcsolódó hozzászólások

  • Letérni a sínről (2014, június 01)
  • Szabadon tanulás és a szülő (2014, február 23)
  • Nyári élmények 1. (2013, július 31)
  • Első vizsgánk (2013, július 03)
  • Törtek, tizedestörtek és térfogaszámítás a’la Beni (2013, május 22)

1 hozzászólás van a(z) “Egy kis tanév eleji tervezés” cikkhez

  1. Felkai Ágnes írja:
    2012, október 6 20:18-kor

    Anita, ez nagyon izgalmasan hangzik, és engem nagyon érdekel mi minden fog történni Benivel a hónapok alatt, és inspirál is :)nagyon tetszenek Beni megfogalmazásai is :)
    sok sikert Beni, drukkolunk!
    Ági

Te mit gondolsz?

Keresel valamit?

Idézet

"A felvilágosult modern embereknek jót tenne, ha nemcsak a gyerekeket akarnák megváltoztatni, hanem felismernék a lehetőségét annak, hogy gyermekeikkel együtt ők maguk is változhatnak, fejlődhetnek." Rüdiger Dahlke

Kategóriák

  • Család (33)
  • Doman-módszer (70)
  • Egyéb (3)
  • Életfeladat (13)
  • Elméletek (7)
  • Érezelmi Felszabadítás Technika (ÉFT) (3)
  • Értékrend (22)
  • Érzés (10)
  • Felelősség (13)
  • Felsőoktatás (3)
  • Finommotorika fejlesztése (1)
  • Gondolkodás (17)
  • Indigó- és kristálygyermek (7)
  • Írás (11)
  • Iskola (35)
  • Itt jártunk (1)
  • Játék (20)
  • Játékos oktatás (8)
  • Jellemfejlesztés (10)
  • Kérdések (3)
  • Kézműves (4)
  • Kiemelkedő tehetség (8)
  • Kommunikáció (7)
  • Könyvajánló (2)
  • Korai fejlesztés (18)
  • Közösség (15)
  • Kreativitás (4)
  • Lexikai tudás (5)
  • Mesék (3)
  • Montessori (11)
  • Nincs kategorizálva (2)
  • Olvasás (25)
  • Önszabályozás (18)
  • Otthonoktatás (46)
  • Óvoda (12)
  • Pénzügyi nevelés (1)
  • Pszichológia (4)
  • Rendszeridegen (3)
  • Spiritualitás (20)
  • Szabadság (21)
  • Számolás (10)
  • Tehetséggondozás (11)
  • Teljesség (3)
  • Természettudomány (5)
  • Tervezés-értékelés (2)
  • Többnyelvű nevelés (37)
  • Tudatos szülő (18)
  • Világkép (7)
  • Waldorf (3)
  • Zene (3)

Címkék

Balogh Béla család Doman-módszer elméletek fejlődés felelősség gondolkodás harmonikus család iskola John Taylor Gatto Játék játékos oktatás kommunikáció korai fejlesztés kreativitás kristálygyermek közösség LÜK-füzetek mese Montessori nagycsalád olvasás otthonoktatás pszichológia spiritualitás szabadon tanulás szabadság Szabó Magda szocializáció számolás tanulási stílus tehetséggondozás természettudomány tudatos szülő tudatosság többnyelvű nevelés világkép változás zene zenetanulás értékrend érzés írás óvoda önszabályozás

Ezeket írtam legutóbb:

  • 2015. október
  • Letölthető Doman-kártyák
  • Doman-módszer folytatásokban 37.
  • Ha anya kimerül…
  • 2014-2015 második félév

Ezeket írtátok Ti:

  • Telfel Grácia - Egy vita margójára 1.
  • Kuzsel Beáta - Ha anya kimerül…
  • Xanita - Ha anya kimerül…
  • Kuzsel Beáta - Ha anya kimerül…
  • Xanita - Ha anya kimerül…
  • Kucsera-Kiss Veronika - Ha anya kimerül…
  • Babka Edit Ilona - Ha anya kimerül…
  • Éri Anita - Alkotás, kreatív magány

Ekkor kerültek bejegyzések a blogba:

2021. április
H K S C P S V
« okt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Theme designed by Compare Hotel Prices
Coder Conservatories UK | Presented by Silver Jewelry