Egymást tanítjuk

Szülőknek, akik szeretnének együtt fejlődni tehetséges gyermekükkel
  • blue
  • Doman-kártyák
  • E-book letöltés
  • Hasznos oldalak
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • Rólam
« Új játékunk: a LÜK-füzetek / Természettudományos oktatás: a holdfogyatkozás »

Milyen érzéseket adsz át a gyermekeidenek?

2011. jún 25. Kategória Értékrend, Érzés, Gondolkodás, Játék, Korai fejlesztés | 2 hozzászólás

Nap, mint nap tapasztalom, de sok helyről hallottam már megerősítéseket, hogy a gyerekek alapvetően nem abból tanulnak, amit “prédikálunk” nekik, hanem a példából, amit mutatunk, illetve abból, hogy egyes témákhoz milyen érzéseink kapcsolódnak. Az érzéseket pillanatok alatt érzékelik, sőt magukévá teszik. A hosszan fennálló rossz érzéseink miatt éppen ezért nem árt rendszeresen némi önvizsgálatot tartani, és lehetőség szerint javítani rajta.

Nincs ez másképp a tanuláshoz való hozzáállással sem. Néha megdöbbenek, hogy mennyi negatív érzés, frusztráció övezi pl. a korai fejlesztést, vagy éppen az iskolás kor előtt az ismeretek befogadását, elsajátítását. Pedig maga az ismeret-elsajátítás még nem kellene, hogy gondot okozzon. De ezek szerint nagyon sok felnőttnek van traumatikus élménye a tanulással kapcsolatban. Vajon miért?

Képzeld el, hogy 6-8 éves kisdiák vagy. Hogy érzed magad? Milyen gondolataid, érzéseid támadnak a TANULÁS szóval kapcsolatban? Kellemes, kellemetlen, megalázó, érdekfeszítő, félelmet keltő? Nem árt tudni, mit hordozol, mert nagyon könnyen átadhatod a gyermekeidnek. Ráadásul nagy valószínűséggel az élmények össze is keveredhetnek, mert szerintem nem maga a tanulás okozza a stresszt, hanem azok a tényezők, amelyek hozzá kapcsolódnak. A tanár hozzáállása, az osztálytársak viselkedése, a nem neked megfelelő tempó, számodra teljesen érdektelen, unalmas tananyagok, vagy éppen egy egyszeri, de annál mélyebb nyomot hagyó megalázó élmény.  Sajnos sokszor az, hogy az iskolában valamiért rossz volt, megjelenhet a tudatban úgy is, hogy maga a tanulási folyamat rossz, sok stresszel, gyötrődéssel járó folyamat, amitől jobb a gyereket minél tovább távolabb tartani.

Ezzel a megközelítéssel az a baj, hogy ha ezen az alapon küzdesz egy óvodás korú gyermek tanulási szándékai ellen, főleg akkor, ha a gyermekben lenne érdeklődés, nem a segítő szándékodat fogja “dekódolni”, hanem a félelmeidet. Az érzést, hogy a tanulás, tudás valami káros, félelmet keltő, riasztó dolog.

Nekem az a szerencsém, hogy egészen kicsi gyermekként is óriási tudásszomj volt bennem, és ez azóta sem változott. A szüleim nem gátoltak ebben, sőt segítettek, amennyiben jónak látták, igaz, nem nagyon érték el az ingerküszöbömet. :) Imádtam felfedezni új “kódrendszereket”, legyen ez akár az olvasás, a kotta, idegen nyelvek, és óriási sikerélményt jelentettek, amikor már biztonsággal mozogtam bennük. Hozzáteszem, hogy mind az általános, mind a középiskolában nagyon kevés kivétellel jó tanáraim voltak. Bár ahogy utólag visszagondolok, sok közülük nem volt “extra”, de tényleg rendesen készült az órákra, azoknak jól követhető felépítése volt, stb. Mindenesetre a tudásszomjam akkora volt, hogy még a kevésbé jók se tudták lerombolni, maximum egy-egy témában egy rövid időre. De aztán valahogy mindig visszataláltam. :) Ráadásul ilyen típusú a férjem is, azzal a különbséggel, hogy nála jóval hamarabb letisztult, hogy mi az, ami valójában érdekli, mibe érdemes több energiát fektetni, amelyet ráadásul élvezettel is tesz, és mi az, amivel csak annyit érdemes neki törődni, amennyit feltétlenül muszáj az iskola elvárásai miatt.

A gyerekeink alapvetően egy ilyen környezetben nevelkednek, többek között ennek is köszönhető, hogy a tudásszomjuk szintén hatalmas. :) A másik tényező, hogy nem választottuk el a tanulást a játéktól. Sajnálatos módon sok tudatban nem fér össze a kettő, pedig pont az lenne a lényeg, hogy ezek egymással karöltve haladjanak, ne csak kisgyermekkorban, hanem később is. Meggyőződésem, hogy a kiemelkedő tehetségek pontosan, ösztönösen tudták, tudják ezt. Azt, hogy az új ismeretek befogadása izgalmas kihívás, felfedező kalandtúra lehet, ahol el kell tévedni párszor, mielőtt az előre vivő utat megtaláljuk. Az eltévedés, hibázás pedig nem kudarc, hanem egy újabb lépés a siker felé, hiszen megismertünk egy irányt, ahogy nem működik.

Bármi, amivel találkozom a gyerekek játékos fejlesztése kapcsán, és lelkesedéssel tölt el, az rendszerint nem a felnőtt énem lelkesedése, hanem a bennem élő belső gyermeké. :) A belső gyermekem viszont rendkívül kíváncsi, nagyon szeret játszani, és legalább ennyire szeret új világokat felfedezni. Nem véletlenül találunk egymásra a különböző, egyelőre nem szokványos módszerekkel…

Sokszor megdöbbenéssel olvasom azokat a véleményeket, amelyek szerint az az iskola, ahová a gyerekek szeretnek járni, és élvezik a foglalkozásokat, már nem is lehet jó, mert biztosan nem tanulnak semmit. Nem értem. Miért kell a gyerekeket arra kondicionálni, hogy kínlódjanak, stresszeljenek? Ahogy Rüdiger Dahlke írta találóan: “Ha nem hivatalosan is, a gyermekkor a beiskolázással véget ér, pedig a serdülőkorral kellene befejeződnie. ” Hiszen “először azt tanulják meg, hogy felnőttet játszanak, és a gyerekség előjogait önként feláldozzák. […] Arra megy ki a dolog, hogy a gyermekkort elhagyják, túltegyék magukat  a játékosságon és hatékonnyá váljanak. Ne aludj! Ne álmodozz! Ne játssz! Ne fantáziálj! Inkább koncentrálj!”

A 21. század egyik nagy kihívása, hogy tudjuk élvezni, amit csinálunk, találjunk benne örömöt. Az öröm, lelkesedés mindenképpen magasabb rezgésszint, amely közelebb visz ahhoz, amit szeretnénk. Adjuk meg ezt a lehetőséget a gyermekeinknek (és persze magunknak is) az élet minél több területén. Ne higgyük azt, hogy a tanulás kínkeserves munka és szenvedés, hanem tegyük olyanná, amelyet tanító és tanítvány egyaránt élvezni tud! Ha másképp nem, legalább kicsiben, otthon, hogy ellensúlyozzuk azt, amit esetleg máshol kap.

Share

Kapcsolódó hozzászólások

  • Elvek és önámítás (2015, március 28)
  • Első vizsgánk (2013, július 03)
  • Paradigmaváltás (2013, március 24)
  • A szabadságról (2012, október 03)
  • Nyári szünet és tanévkezdés (2012, szeptember 10)

2 hozzászólás van a(z) “Milyen érzéseket adsz át a gyermekeidenek?” cikkhez

  1. Manita írja:
    2011, június 28 16:26-kor

    ez nagyon tanúságos :)
    a felnőttekkel az a legnagyobb baj (velem is néha) hogy nem jut eszembe h mit is éreztem 6 vagy több évesen :)
    óóó
    pedig mennyire egyszerűen kijövök a porontyaimmal-amikor nem a felnőtt beszél belőlem :)

  2. Xanita írja:
    2011, június 28 20:51-kor

    Én sem emlékszem ám sok mindenre :)
    Van egy pár jelenet óvodás koromból, amit elég megalázónak éltem meg… Valahogy a negatív élmények jobban elraktározódnak. Ott sem tudom már, mi volt a kiváltó ok, meg maga az esemény, csak arra emlékszem, hogy abban a bizonyos szituban elég kényelmetlenül éreztem magam.
    Való igaz, hogy a serdülő énemre könnyebben rátalálok, és szeretném megőrizni arra az időre is, amikor az én gyerekeim lesznek kamaszok :)

Te mit gondolsz?

Keresel valamit?

Idézet

"A felvilágosult modern embereknek jót tenne, ha nemcsak a gyerekeket akarnák megváltoztatni, hanem felismernék a lehetőségét annak, hogy gyermekeikkel együtt ők maguk is változhatnak, fejlődhetnek." Rüdiger Dahlke

Kategóriák

  • Család (33)
  • Doman-módszer (70)
  • Egyéb (3)
  • Életfeladat (13)
  • Elméletek (7)
  • Érezelmi Felszabadítás Technika (ÉFT) (3)
  • Értékrend (22)
  • Érzés (10)
  • Felelősség (13)
  • Felsőoktatás (3)
  • Finommotorika fejlesztése (1)
  • Gondolkodás (17)
  • Indigó- és kristálygyermek (7)
  • Írás (11)
  • Iskola (35)
  • Itt jártunk (1)
  • Játék (20)
  • Játékos oktatás (8)
  • Jellemfejlesztés (10)
  • Kérdések (3)
  • Kézműves (4)
  • Kiemelkedő tehetség (8)
  • Kommunikáció (7)
  • Könyvajánló (2)
  • Korai fejlesztés (18)
  • Közösség (15)
  • Kreativitás (4)
  • Lexikai tudás (5)
  • Mesék (3)
  • Montessori (11)
  • Nincs kategorizálva (2)
  • Olvasás (25)
  • Önszabályozás (18)
  • Otthonoktatás (46)
  • Óvoda (12)
  • Pénzügyi nevelés (1)
  • Pszichológia (4)
  • Rendszeridegen (3)
  • Spiritualitás (20)
  • Szabadság (21)
  • Számolás (10)
  • Tehetséggondozás (11)
  • Teljesség (3)
  • Természettudomány (5)
  • Tervezés-értékelés (2)
  • Többnyelvű nevelés (37)
  • Tudatos szülő (18)
  • Világkép (7)
  • Waldorf (3)
  • Zene (3)

Címkék

Balogh Béla család Doman-módszer elméletek fejlődés felelősség gondolkodás harmonikus család iskola John Taylor Gatto Játék játékos oktatás kommunikáció korai fejlesztés kreativitás kristálygyermek közösség LÜK-füzetek mese Montessori nagycsalád olvasás otthonoktatás pszichológia spiritualitás szabadon tanulás szabadság Szabó Magda szocializáció számolás tanulási stílus tehetséggondozás természettudomány tudatos szülő tudatosság többnyelvű nevelés világkép változás zene zenetanulás értékrend érzés írás óvoda önszabályozás

Ezeket írtam legutóbb:

  • 2015. október
  • Letölthető Doman-kártyák
  • Doman-módszer folytatásokban 37.
  • Ha anya kimerül…
  • 2014-2015 második félév

Ezeket írtátok Ti:

  • Telfel Grácia - Egy vita margójára 1.
  • Kuzsel Beáta - Ha anya kimerül…
  • Xanita - Ha anya kimerül…
  • Kuzsel Beáta - Ha anya kimerül…
  • Xanita - Ha anya kimerül…
  • Kucsera-Kiss Veronika - Ha anya kimerül…
  • Babka Edit Ilona - Ha anya kimerül…
  • Éri Anita - Alkotás, kreatív magány

Ekkor kerültek bejegyzések a blogba:

2019. február
H K S C P S V
« okt    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Theme designed by Compare Hotel Prices
Coder Conservatories UK | Presented by Silver Jewelry